Matrix219 Home | الاختراق عن طريق الفلاش ميموري واجهزة الهاردوير – اسرار وحقائق
عالم الهاكرز

الاختراق عن طريق الفلاش ميموري واجهزة الهاردوير – اسرار وحقائق

اسرار الاختراق عن طريق الفلاش ميموري
اسرار الاختراق عن طريق الفلاش ميموري

الاختراق عن طريق الفلاش ميموري ومكونات الهاردوير هو سؤال غالبى ما يتكرر ولايعرف غجابته الكثيرون, ولهذا كان لنا لقاء مع تدوينة اليوم والقاء الضوء علي الاساليب المتبعة لتفيذ عمليات الاختراق عن طريق الفلاش ميموري وبعض المكونات الالكترونية Hardware :


[ الاختراق عن طريق الفلاش ميموري ]


فلاشة rubber duck usb :


الاختراق عن طريق الفلاش ميموري
الاختراق عن طريق الفلاش ميموري

هي فلاشة قد صنعت لكي تتمكن من سحب جميع الباسوردات المخزنة في الجهاز المستهدف بمجرد توصيلها في الجهاز. واتذكر اني منذ عام تقريبا استخدمتها في سحب باسوردات علي جهاز و قد وضعت الفلاشة لمدة 10 ثواني فقط ثم سحبتها و في العشرة ثواني هذه قد سحبت جميع الباسوردات المخزنة علي الجهاز مثل الباسوردات التي ادخلت عن طريق متصفح Google chrome و FireFox و باسورد الWifi

هل يمكن صناعة فلاش ميموري للاختراق ؟

الإجابة نعم, حيث يمكنك صنع مثل هذه الفلاشة في البيت ان لم تستطيع ان تشتريها من علي الانترنت من موقعها الرسمي عن طريق كتابة بضع اسكربتات بلغة الBatch script و عن طريق ملف الauto run.

لمزشد من المعلومات يمكنك زيارة هذا الرابط. ومشاهدة هذا الفيديو التوضيحي :

 


قطعة raspberry pi :


الاختراق عن طريق الفلاش ميموري


و هي من اكثر الادوات التي احبها شخصيا لانها عبارة عن mother board متنقلة فيمكنك ربطها بشاشة صغيرة و ان تنصب عليها kali linux مثلا و عند الانتهاء ستضعها في جيبك و بعدها تجلس بشكل عادي جدا و تكون هذه القطعة التي هي بحجم كف اليد في جيبك تتجسس علي الtraffic التي يمر في الشبكة او تقوم بعمل brute attack fource  و تخترق الواي فاي فهي حقا اداة قوية جدا


قطعة KeyGrabber :


الاختراق عن طريق الفلاش ميموري


هي قطعة تباع في الاسواق وتركب مابين كابل الكي بورد ومابين الكمبيوتر دي عبارة عن keyboard logger بس معمول بالهاردوير يقدر يسجل كل ضغطة مفتاح عليه واكيد يتم استخراج الداتا بسهولة وفي نوع تاني شغال بالواي فاي يقدر يسهل عليك سحب الداتا !!! و القطع دي اسمها KeyGrabber


قطعة usb killer :


الاختراق عن طريق الفلاش ميموري


تاني قطعة اسمها USB killer و هي بسيطة جدآ حيث تقوم بحرق الجهاز او الmother board  وهي عبارة عن فلاشة بس مزيفة. بمجرد ما توصلها بكابل اليو اس بي بتاخد الجهد اللي بيخرج منه وبتبدأ ترفع قيمة الجهد لقيمة كبيرة وتضخها تاني لمنفذ اليو اس بي. اكيد ممكن تحرق الكمبيوتر او على الأقل منافذ اليو اس بس لو كنت محظوظ.

لازم تتأكد ان الكمبيوتر اللي انت شغال عليه مثلاً في الشركة او في السايبر انه يكون آمن من حيث الهاردوير وان مافيش حد مركب اجهزة فيه غريبة..
موضوع ال hacking دلوقتي لا يقتصر على السوفتوير بس, زي ما في keylogger بيتعمل ك سوفتوير زي ما في keylogger بيتعمل بالهاردوير وحتى ممكن ماتلاحظهوش, دلوقتي حتى في اجهزة تقدر تقرأ كروت الفيزا الحديثة التي تعمل بال NFC/RFID بدون حتى ما تاخد الكارت من صاحبه !!

وهنا قد يكون انتهي موضوع ال hardware hacking و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته